sâmbătă, 30 martie 2013

Intr-o zi de 30 martie...






... in 1987, unul dintre tablourile din seria cu floare soarelui pictate de catre Vincent van Gogh devenea cea mai scumpa opera de arta din lume, dupa ce se vindea contra sumei de aproape 40 de milioane de dolari in cadrul unei licitatii tinute la Londra. Pictura a fost cumparata de catre magnatul japonez Yasuo Goto. Numele lui van Gogh a devenit pentru totdeauna asociat cu cel al florii soarelui. 




Artistul ii scria fratelui sau Theo: floarea soarelui imi apartine, intr-un fel. Floarea avea o semnificatie deosebita pentru el: galbenul simboliza prietenia si speranta, in timp ce floarea in sine exprima gratitudinea. Seria de tablouri reprezentand floarea soarelui a fost creata de Vincent in august si septembrie 1888, la Arles, in Franta. Initial, artistul le-a creat in ideea de a-si decora studioul din Casa Galbena din Arles, apoi a decis ca rolul lor sa fie acela de a decora camera de musafiri pregatita pentru Paul Gauguin, a carui sosire o astepta cu entuziasm. Vincent trebuia sa picteze rapid: Lucrez la el in fiecare dimineata, de la rasarit pana tarziu,! scria artistul caci florile se ofilesc atat de repede. Era multumit de tablourile sale, dar a considerat ca doar doua dintre ele meritau sa ii poarte semnatura. Recordul stabilit in martie 1987 de catre pictura sa a fost doborat in acelasi an, in luna noiembrie, tot de una dintre lucrarile sale – Irisi – care s-a vandut cu 54 de milioane de dolari la o licitatie din New York. In ultimii ani, oamenii de stiinta au descoperita ca tablourile lui van Gogh care contin foarte mult galben incep sa-si schimbe culorile, iar anul acesta a fost facuta publica si descoperirea motivului pentru care lucrarile se degradeaza: culoarea care il reprezinta cel mai bine pe Van Gogh a inceput sa devina ocru din cauza unui pigment din tuburile de culoare pe care impresionistii si multi dintre artistii sfarsitului de secol XIX le cumparau din magazinele mici. Pe paleta de culori a artistului exista culoare din acele tuburi care contineau, pentru prima data in vremea revolutiei industriale, cromatul de plumb care dadea apoi galbenul crom, tonalitate care a facut atatea opere de arta celebre. Aceasta substanta pune astazi in pericol "Floarea Soarelui" care risca sa se stinga, galbenul devenind gradual ocru si apoi, in cateva decenii transformandu-se in maron opac. O degradare care ar putea aparea in lant si la capodopere ale unor artisti ca Manet, Pissarro, Seurat, Renoir.