“Am văzut cel mai de sus
cerc al puterilor supreme.
I-am dat acelui cerc numele de Dumnezeu.
I-am fi putut da orice alt
nume am fi dorit:
Abisul, Întunericul,
Absolut, Lumina Absolută,
Materia, Spiritul, Ultima
Speranţă,
Disperarea cea din Urmă,
Tăcerea.”
Nikos Kazantzakis
Multe dintre figurile geometrice – cercul,
patratul, triunghiul etc. – dincolo de valoarea si utilitatea lor stiintifica,
se asociaza, in mod simbolic, cu semnificatii care definesc latura profunda a
fiintei umane si care s-au cristalizat in timp, concentrand convingeri,
idealuri, superstitii, ritualuri, abstractizari etc. Prin urmare, simbolismul
figurilor geometrice se refera la capacitatea acestora de a exprima si altceva
decat pe ele insele, la puterea de a decodifica o stare, o idee, de a activa
spiritul lucrurilor si al fiintelor. Exista forme geometrice statice (patratul
– simbol al teluricului, triunghiul – semn al stabilitatii, pentagonul – steaua
etc.) si forme dinamice (spirala, poliedrul, curba s.c.), acestea sugerand, in
general, devenirea, transformarea continua.
Decodificarea figurilor geometrice, in
sensul simbolic, se poate face in functie de reperele mitologice sau de
curentele de gandire (filozofice) apartinand diverselor epoci. De exemplu,
linia orizontala este asociata, de regula, planului terestru si stabilitatii
aparente, linia verticala exprima spiritul divin, legatura cerului cu pamantul.
Ceea ce este vertical (imaginea unui copac, a siluetei umane, a unei turle de
catedrala etc.) este incarcat de spirit, de inteligenta. Semicercul sau
semi-sfera simbolizeaza cerul, spiritul divin gata sa se manifeste sau poate fi
o reprezentare a feminitatii. Patratul sau semi-patratul, in opozitie cu cercul
(cerul) insemna imperfectiunea fiintei umane sau complementaritatea vizibilului
cu invizibilul.
Cercul este
unul dintre cele mai interesante simboluri. El reprezinta, deopotriva, finitul
si infinitul, unitatea si multiplicitatea, perfectiunea (este un punct extins),
dar si si spatiul limitat, omogen. Cercurile concentrice sunt reprezentari ale
devenirii fiintei, o succesiune repetabila. Sfântul Dionisie Areopagitul,
unul dintre grecii din Atena, care au crezut si l-au urmat pe Apostolul Pavel,
interpreteaza punctul ca fiind esenta spiritului divin, iar cercurile
concentrice, din ce in ce mai indepartate de centru, reprezentari ale
diverselor ipostaze umane, mai apropiate sau mai instrainate de substanta
sacra. In budismul Zen, dimpotriva, cercurile concentrice exprima perfectiunea
interioara, miscarea inversa, dinspre ratacire spre armonia launtrica. Nu
intamplator, cercul este forma sanctuarelor, la popoarele nomade, in timp ce
popoarele sedentare prefera patratul. In arta si arhitectura musulmana si romana,
frecvent, apar patratul continuat de semicerc, cercul inscris in patrat, cubul
si sfera, asocieri care creeaza senzatia de dinamic, de comunicare intre celest
si terestru. Aceste forme geometrice se regasesc si in arhitectura clasica a
oricarui arc de triumf, pe sub care trec doar eroii victoriosi, cei care si-au
infrant spaimele, care au reusit, fiecare in felul sau, sa se inalte.
Cercul este
simbolul rotii care se invarteste. Babilonienii l-au folosit pentru masurarea
timpului, impartindu-l in 360 de grade, delimitate in segmente de 60 de grade.
In iconografia crestina, trei cercuri sudate evoca Sfanta Treime: Tatal, Fiul
si Sfantul Duh. La indienii din America de Nord, timpul diurn si cel nocturn
sunt cercuri care stau deasupra lumii. La celti, cercul si sfera au valente
magice, fiind amplasate la intrarea in cetate, pentru ca dusmanii care ar fi
vrut sa intre sa nu o poate face fara lupta corp la corp. Era, asadar, un fel
de limita magica. Textele hagiografice (despre vietile sfintilor/zeilor)
descriu Marele Idol din Irlanda (Piatra de la Fal sau Cromm Crualch) ca fiind
inconjurata de doisprezece stalpi amplasati in cerc.
In Orientul Mijlociu, razele/rozetele,
adeseori folosite in arhitectura, dar si ca amulete sau ca obiecte de decor,
erau considerate si remedii impotriva deochiului si a fortelor malefice, in
general. Razboinicii, inainte de a intra in lupta, trasau in jurul lor un cerc,
pentru a fi protejati sau, adeseori, purtau nenumarate bratari pe brate,
primite de la cei care doreau ca ei, soldatii, sa se intoarca acasa, cu bine.
Intr-un mod si mai abstract, chiar si
cuvantul poate fi asociat simbolic cercului, un prim cerc corespunzand sensului
propriu (de baza), al doilea, sensului alegoric, iar al treilea, sensului
mistic (magic).
Psihanalistul Yung asociaza cercului
subconstientul, in timp ce patratul ar fi reprezentarea simbolica a trupului (a
materiei).
Chiar daca omul modern traieste mai mult
in profan, semne ale semnificatiilor simbolice, cu valoare mitologica si
ritualica, pot fi vazute in cele mai banale contexte. Inelele, bratarile,
colierele, coroanele, initial si, implicit, astazi, sunt menite sa il protejeze
pe cel care le poarta, sa asigure legatura cu spiritul divin, sa armonizeze
spiritul si trupul. Este si motivul pentru care, in mod paradoxal (pentru cei
care nu stiu valoarea initiala a acestor obiecte) calugaritele poarta pe deget
inel.
***********
Cercul este
figura ciclurilor cereşti, a revoluţiilor planetare, a ciclului anual din
zodiac. Mai degrabă decât cercul, forma primordială este sfera care figurează
oul lumii, cercul fiind o proiecţie sau o secţiune a sferei. Paradisul terestru
era circular. În iconografia creştină, motivul cercului sugerează eternitatea;
trei cercuri sudate evocă Treimea Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Tot ce este
rotund are un sens universal pe care îl simbolizează globul. Sfericitatea
universului şi a capului omului sunt indici de perfecţiune. închis, fără
început şi fără sfârşit, complet desăvârşit, cercul este semnul absolutului.
Cercul mai simbolizează diversele semnificaţii ale cuvântului: un prim cerc
simbolizează sensul literal; un al doilea sens – sensul alegoric; un al treilea
sens – sensul mistic. Atunci când este destinat să protejeze un individ,
cercul devine inel, brăţară, colier, brâu, coroană. Inelul ce se poartă pe deget
are funcţia să-l protejeze pe purtător în punctele cele mai sensibile –
degetele mâinii, instrumentele naturale de emisie şi recepţie a fluidului
magic. Cercurile aveau menirea de a menţine coeziunea dintre suflet şi corp.
Iată de ce în antichitate războinicii purtau atât de multe brăţări. Inelele şi
brăţările nu puteau rămâne asupra celor, al căror suflet trebuia să poară
evada, precum morţii. Inelul mai înseamnă o legătură sau o dăinuire
irevocabilă, de aceea călugăriţele poartă verighete.
În conştiinţa românească, cercul este
asociat soarelui, cerului, lumii şi lui Dumnezeu. Cercul include sensurile armoniei
prin comunicare,iar cunoaşterea este raportată la posibilităţile limitate ale
fiinţei, prin sensurile moştenite din latină ale verbului „a încerca”. În
poezia romantică, apare imaginea cercurilor acvatice, oglindă a cercului
şi mișcare magică a lumii: „Ca să vadă-un chip se uită/ Cum aleargă
apa-n cercuri,/ Căci vrăjit de mult e lacul/ De-un cuvânt al Sfintei Miercuri”
(„Crăiasa din povești”, M. Eminescu). Lacul, element care nu lipseşte din
cadrul ideilor romantice, simbolizează perfecţiunea: în el se răsfrânge
imaginea cercului, a eternităţii coborâte în lume.
La Eminescu„cercul strâmt” („Luceafărul”)
se asociază cu universul profan, supus norocului şi întâmplării, adică doar
posibilităţii de a încerca fără certitudinea biruinţei. Viaţa se constituie în
ciclu minimal, este ca o alergare în cerc sub prigonirea sorţii. Lucian Blaga
defineşte universul lumesc ca pe „o corolă de minuni”, metaforă relevatoare,
construită pe asocierea imaginii unei flori (simbol al regenerării continue)
cu viziunea creştină asupra vieţii (moarte şi înviere). In acest cerc, există
posibilităţi infinite pentru fiinţa care evoluează o dată cu el, acceptând cunoaşterea
lui dinăuntru, prin participare la misterul vieţii („Eu nu strivesc corola de
minuni a lumii”).
Coşbuc transpune simbolul în balada
„Nunta Zamfirei”: „S-adună cerc şi iar se-ntind/ Şi bat pământul tropotind/ În
tact uşor”. Cercul, în acest context, este o aluzie la minunatele calităţi
fizice şi morale ale oamenilor din popor, e o expresie a capacităţii acestora
de a trăi cu intensitate, e un moment de intensă bucurie a ţărănimii.
*****
Cercul:
simbolul eternului flux al energiei cosmice, care se mişcă succesiv spre
interior, spre centru, şi spre în afară, ca o respiraţie nesfârşită…
Cercul este simbolul Universului, al totului,
văzut şi nevăzut, al nimicului, al vidului. - Redus la un punct, el reprezintă Fiinţa
Supremă, iar punctul prin expansiune dă naştere cercului. El simbolizează
echilibrul, centrul său fiind la o distanţă egală faţă de orice punct de pe
circumferinţă. Este o formă geometrică reprezentativă pentru verbul „a fi”,
prin naştere, creştere, tranziţie şi renaştere.
- Este esenţa existenţei, sursa a
orice există, reprezentând Divinitatea care conferă protecţie. - Meditaţia făcută stând într-un cerc sau
aceea făcută prin concentrare pe imaginea cercului ajută la îndeplinirea
dorinţelor.
*********
În reprezentările din lăcaşurile de cult
religioase există nenumărate figuri geometrice folosite ca simboluri. De-a
lungul timpului, omul a înţeles şi a folosit în beneficiul său influenţa care o
au asupra vieţii sale aceste forme geometrice, pe care le-a numit sacre.
Inconştientul este asemănător cu un cerc mare care ar include
conştiinţa ca pe un cerc mai mic. Nu poate exista fapt de conştiinţă fără o
preparaţie inconştientă, în timp ce inconştientul se poate lipsi de stadiul
conştient, având totuşi o valoare psihică. Inconştientul este psihicul însuşi
în realitatea esenţială. Natura sa intimă este la fel de necunoscută ca şi
aceea a realităţii exterioare, iar conştiinţa se informează despre el într-un
fel atât de incomplet ca şi organele noastre de simţ despre lumea exterioară.
Sigmund Freud – Psihologia vieţii cotidiene
***********
Lecţia despre cerc
de
Nichita Stănescu
Se desenează pe nisip un cerc
după care se taie in două,
cu acelasi băt de alun se taie in două.
După aceea se cade in genunchi,
după aceea se cade in branci.
După aceea se izbeste cu fruntea nisipul
si i se cere iertare cercului.
Atât.
***colaj realizat cu informaţii adunate de pe netdupă care se taie in două,
cu acelasi băt de alun se taie in două.
După aceea se cade in genunchi,
după aceea se cade in branci.
După aceea se izbeste cu fruntea nisipul
si i se cere iertare cercului.
Atât.