Visele oamenilor
sunt aripi
cu care aceştia
zboară spre cer.
Yukio Mishima
Yukio Mishima
Fiecare zi ce trece
mă aduce tot mai aproape de cer, de lumina dătătoare de viaţă.
Fulgii au ceva
de la stele, clipele se rostogolesc în visele mele…
Lumină cu rouă,
magi zburători, ieslea cea nouă…
C-un aprig dor
aştept noaptea cea mare… acelaşi foc mistuitor în sufletul meu de copil…
Miros de brad, voci
suave de îngeri, paşi temători, priviri ce strălucesc, lacrimi zâmbitoare…
Aştept minunea…
sărbătoarea naşterii, sărbătoarea vieţii, sărbătoarea iubirii…
Emoţia
apropiatei sărbători mi-a transformat nopţile
în lectură.
Am citit astă
noapte la Petru Creţia câteva rânduri care mi-au (a)părut (ca) un fel de
revelaţie, un răspuns la gândul care mă frământă de ceva vreme, acela că nu mai
ştim să ne trăim, să ne petrecem, să ne înţelegem Sărbătorile...
"...sărbătoarea nu există cu adevărat decât pentru cine este în stare să o trăiască cu un suflet sărbătoresc, pentru cine are destule resurse interioare ca sărbătoarea să-i umple sufletul cu o bucurie intensă şi inefabilă. O bucurie care ne face să simţim - pentru o clipă care se reînnoieşte mereu - că e altă lumină în lume, că mult mai vii sunt culorile şi mai limpezi contururile ei, că până şi aerul miroase altfel, că altfel răsună ecourile şi că iubim mai mult ce avem de iubit."
(Petru Creţia, Luminile şi umbrele sufletului - Editura Humanitas, 2011)
Iată textul integral
aici:
“Ne
trăim sărbătorile fără să ştim prea bine ce înseamnă sărbătoarea în cuprinsul
şi în adâncul sufletului omenesc. Totuşi, fără ea vieţile noastre ar fi mult
mai sărace, iar zilele noastre ar curge mereula fel. Fireşte nu tot timpul:
sunt în vieţile noastre, cainşi şi ca umanitate, zile când au loc evenimente
care ies din măsura comună, când se produce ceva deosebit sau hotărâtor. Dar
acestea nu pot fi încă numite sărbători, ele vor deveni astfel doar cu timpul şi
cu puterea amintirii, ca periodice celebrări a ce s-a întâmplat cândva şi ne-a
adus înnoire sau bucurie: biruinţa, naşterea, întâlniri minunate, uniri şi
reuniri,mântuiri, ceasuri de răscruce, în care un om sauomenirea a pornit pe un
drum nou.
Singura
împrejurare în care sărbătoarea coincide cu evenimentul însuşi este Anul Nou,
când nu celebrăm nimic din trecut, când sărbătoarea nu se asociază cu o
comemorare, ci cu începutul unui nou ciclu al vieţii, ai cărui zori îi investim
cu forţa neistovită a speranţei, de care ne bucurăm nu pentru ce ni s-a dăruit
cândva, ci pentru ceea ce ne poate făgădui încă netrăitul, viitorul.
Dar sărbătoarea tinde să se autonomizeze de trecut şi
absoarbe în ea alte determinări, din viul
prezent. Pentru cei osteniţi ea este o zi de odihnă, un
răgaz al neîncetatei trude. Chiar Dumnezeu, după ce a făcut lumea, s-a odihnit în
ziua a şaptea, a binecuvântat-o şi a sfinţit-o. Pentru cei pe care îi apasă urâtul
zilelor mereu la fel, sărbătoarea este o altfel de zi, o schimbare, o scurtă ieşire
din tiparele stereotipe ale vieţii. Şi caută să o umple cu cât mai multă
bucurie, făcând-o cât mai altfel. Şi astfel sărbătoarea se desprinde de
originea ei şi încetează să mai fie o comemorare, rămânându-i doar bucuria de a
exista, în sine. Sărbătoarea tinde să se resoarbă în prezent, hrănindu-se din
trecut, doar cu propria ei amintire. Crăciunul nu este numai sărbătorirea unei Naşteri,
ci şi o zi în care urcă în noi din trecut, ca un parfum, amintirea primelor
noastre întâlniri cu Crăciunul. Sunt, prin urmare, sărbători în care sărbătorim
sărbătoarea însăşi şi istoria ei în vieţile noastre.
Se vede şi după cum le aşteptăm, cum ne pregătim pentru
ele, cum ne iluminează timpul aşteptării.
Dar
sărbătoarea nu există cu adevărat decât pentru cine este în stare s-o trăiască
cu un suflet sărbătoresc, pentru cine are destule resurse interioare ca sărbătoarea
să-i umple sufletul cu o bucurie intensă Şi inefabilă. O bucurie care ne face să
simţim, pentru o clipă care se reînnoieşte mereu, an de an, că e altă lumină în
lume, că mult mai vii sunt culorile şi mai limpezi contururile ei, că până şi
aerul miroase altfel, că altfel răsună ecourile şi că iubim mai mult ce avemde
iubit.
Din păcate, în mulţi dintre noi sărbătorile se uzează şi
îşi pierd strălucirea. Aşa cum restul zilelor este la fel, la fel cu sine ne
apare sărbătoarea prin ani, mereu mai aceeaşi, nu ne mai surprinde şi nu ne mai
exaltă. Şi există oameni care nu numai că nu se mai pot bucura de sărbători,
dar le resimt ca pe ceva mai mult supărător, chiar plicticos. Nu neapărat
pentru că au un suflet sărac. Poate sunt pur şi simplu prea trişti, prea de tot
obosiţi de viaţă, prea obsedaţi de ceva care îi înstrăinează de lume. Sunt de
plâns. În schimb, uitaţi-vă la copii şi la sărbătorile lor: cum le aşteaptă,
cum le trăiesc, cum şi le aduc aminte. Priviţi la ochii lor când stau în faţa
minunii, când li se dezvăluie darul, când ascultă cântecul sărbătorii. Pentru
cei mai mulţi dintre noi singurele sărbători adevărate sunt, mereu mai mult,
acelea pe care ni le dau copiii şi sărbătoarea eternă din ei”
(Petru Creţia,
Luminile şi umbrele sufletului - Editura Humanitas, 2011)
Am citit undeva,
pe facebook, un comentariu la un colind românesc. Persoana respectivă îşi
exprima, plictisită, nemulţumirea faţă
de textul colindului, mereu acelaşi an de an – “Mesia – chip luminos”. În acea
clipă am făcut ochii mari neînţelegând supărarea. Dar cititnd eseul lui Petru
Creţia m-am luminat: “există oameni care nu numai că nu se mai pot bucura de
sărbători, dar le resimt ca pe ceva mai mult supărător, chiar plicticos. Nu
neapărat pentru că au un suflet sărac. Poate sunt pur şi simplu prea trişti, prea
de tot obosiţi de viaţă, prea obsedaţi de ceva care îi înstrăinează de lume.
Sunt de plâns.”
Da, sunt de plâns!
Şi-au pierdut acea licărire de bucurie şi dragoste. Nu e de mirare că aceşti
oameni nu pot dărui iubire, şi, mai dureros, nu se iubesc nici pe ei înşişi.
Vouă, celor care
vă deschideţi sufletul pentru a-l primi pe Hristos, vă dăruiesc o frumoasă
cântare ce-mi aminteşte de noaptea sfântă a naşterii pruncului Iisus, când
cerul şi pământul devin o singură lumină.