Bună dimineaţa
la Moş Ajun!
Am venit şi noi
o dată,
La un an cu sănătate,
Domnul sfânt să ne
ajute,
La covrigi şi la
nuci multe.
Bună dimineaţa
la Moş Ajun!
Această seară
este pentru noi
Cea mai frumoasă
dintre sărbători
Căci noi cu toţii
venim acum
A vă ura de Moş
Ajun!
Bună dimineaţa
la Moş Ajun!
Ne daţi, ne
daţi, ne daţi ori nu ne daţi?
Şi la anul să
venim
Sănătoşi să vă
găsim!
Ne daţi, ne
daţi, ne daţi ori nu ne daţi?
Bună dimineaţa
la Moş Ajun!
Copiii
şi tinerii mergeau doar cu colindul Bună dimineaţa la Moş Ajun FOTO: unesco.org
Colindatul cu “Bună dimineaţa la Moş Ajun” este foarte
probabil cea mai veche formă de colindat care s-a mai practicat în dimineaţa
Ajunului Crăciunului de către copii în unele localităţi din Transilvania. Acest
colind prezintă foarte multe asemănări cu urările păgâne ce se făceau la
Calendele lui Ianuarie. Ştiri pe aceeaşi temă VIDEO Obiceiuri păgâne de Crăciun
în Ardeal: sacrificarea porcilor, me... Ioan Toşa, muzeograf la Muzeul
Etnografic al Transilvaniei, a vorbit cu reporterul Adevărul despre una dintre
cele mai frumoase şi cele mai vechi colinde răspândite atât în Vechiul Regat
cât şi în Transilvania. “Colindatul cu Bună dimineaţa la Moş Ajun este foarte
probabil cea mai veche formă de colindat care s-a mai practicat în dimineaţa
Ajunului Crăciunului de către copiii şi tinerii satelor în localităţile din
Vechiul Regat ( Dobrogea, Muntenia Oltenia) şi numai de către copii, în unele
localităţi din Transilvania. Pentru colindatul cu Bună dimineaţa copiii îşi
pregăteau colinde, ciocane sau cârlige şi învăţau urarea. Colindele se făceau
cu câteva zile înainte de ajunul Crăciunului din nuiele de alun pe care le
curăţă de coajă apoi le leagă cu fâşii de tei aşa fel ca să formeze romburi,
sau o formă de şarpe şi le afumă la lumina unei lumânări, astfel că partea
neînfăşurată să se înnegrească, iar cele înfăşurate să rămână albe. În
Transilvania numai în satele de pe Valea Arieşului copiii îşi făceau colinde
pentru colindatul cu Bună dimineaţa. Colindele se făceau din beţe de alun,
brad, salcie care se puneau seara în apă, iar a doua zi cu cuţitoaia se făceau
un fel de cârlionţi pe ele. În satele din judeţele Bihor, Cluj, Satu Mare,
Sălaj şi Someş, copiii îşi făceau ciocane copiii aduc din pădure nuiele pe care
le curăţă ca să fie albe, le taie ca să fie aşa de înalte ca şi copilul care-l
poartă, iar în partea de jos îi fac o formă de cruce. În localităţile din
judeţele Mureş, Târnava Mare, Târnava Mică colindătorii îşi făcea cârlige un
lemn care la un capăt are formă de cârlig ca să nu cadă covrigii de pe el”.
Alături de ciocane şi cârlige pentru păstratul colacilor primiţi colindători
purtau şi o bâtă pentru colaci sau o traistă de pânză albă”, explică Toşa.
Alegerea vătafului În localităţile din Vechiul Regat înainte de a porni la
colindat cu Bună dimineaţa , copiii îşi alegeau un conducător, vătaf . Vătaful
se alegea dintre „colindătorii cei mai robuşti şi frumoşi la faţă, pentru ca şi
pâinea din anul acela să fie frumoasă şi curată ca faţa lui” şi cu „ambii
părinţi în viaţă, pentru că numai aceia pot ura.” “Vătaful aveau obligaţia de a
se asigura ca fiecare casă să fie colindată numai o singură dată, de-a păstra
ordinea în ceată, mai ales la împărţirea darurilor şi avea dreptul de a pedepsi
pe cei care caută gâlceavă şi de a ura vrăjind în case. În unele localităţi din
Gorj şi Mehedinţi colindătorii cu Bună dimineaţa se adună la biserică unde
vătaful „ are grijă să tragă clopotul bisericii pentru a anunţa lumea că au
plecat în piţărăi”, povesteşte Toşa. Cel mai frumos colind Colindătorii când se
apropiau de casă strigau : „ Bună dimineaţa lui Ajun Într-un, ceas bun Ne daţi,
ori nu ne daţi, de trei ori ca să anunţe gazda că au sosit la curtea lui” În
curtea gospodarului, după salutul cu bună dimineaţa, colindătorii întrebau gazda
dacă vrea să-i bată vatra, iar la răspunsul afirmativ al acesteia „ vătaful se
aşeza turceşte în faţa vetrei focului şi cu colinda învârte în foc urând: Bună
dimineaţa lui Ajun Că-i mai bună a lui Crăciun Într-un ceas bun Porcii
graşi,unturoşi Să-i mănânce oameni sănătoşi Boii trăgători Stupii roitori Cai
încurători Vacile lăptoase Oile lânoase Pui de găină Pui de toate animalele
Bani şi sănătate Că-i mai bună decât toate, “După aceasta se ridică şi dă cu
colinda în grindă. Colindătorii primeau colindeţe bucăţi de pâine dospită de
forma unui 8, sau rotunde, dintr-un ciur în care se găseau şi boabe de grâu,
porumb orz, ovăz, linte,fasole pe care gazda le arunca peste ei când ieşeau din
curte, pentru a avea parte de belşug în anul ce vine”, spune Toşa. În localităţile
din Transilvania piţărăii, copii până la 12 ani, umblau în cete mici în
dimineaţa Ajunului Crăciunului pe la case urând: „Bună dimineaţa lui Ajun Da-i
mai bună a lui Crăciun Că-i cu miei Şi cu purcei Cură copii după ei Dă-mi colac
Că mi-i drag Dă-mi alune Că-s mai bune” Obicei de Calende Colindatul cu Bună
dimineaţa,care prezintă foarte multe asemănări cu urările ce se făceau la
Calendele Ianuarie, fost înlocuit, după primul război mondial, cu colindatul la
fereastră în seara ajunului sau în dimineaţa primei zile de Crăciun. Calendae
se numea prima zi a lunii ianuarie şi provine de la cuvântul latin calo, calare
care însemnă: a anunţa, a striga un anunţ, a vesti, a chema. Pontifii anunţau
la calendae în ce zi a lunii, care tocmai începea, cădeau sărbătorile şi zilele
de târg. În română calendele s-au transformat în … colinde. În prima zi de
Calende (cea mai imporantă sărbătoare a romanilor care marca începutul unui an
nou) se colindau casele, cu care ocazie oamenii îşi făceau urări de sănătate, fericire
şi prosperitate, pentru noul an, dar şi daruri reciproce. “Importanţa acestor
daruri nu consta în valoarea lor, ci în actul dăruirii căruia i se atribuia
puterea magică de a aduce în viitor numai plăceri şi bucurii atât celor uraţi
cât şi urătorilor. Urările, adică formule verbale pronunţate cu scopul de a
provoca, celui căruia îi erau adresate, realizarea întocmai a celor cuprinse în
ele, erau însoţite de anumite practici care aveau menirea de-a întări puterea
magică a cuvântului şi de a sugera că cele spuse se vor îndeplini întocmai.
Astfel colindătorii însoţeau urările cu împrăştiatul unor boabe de grâu, sau cu
împărţirea de mlădiţe verzi ca talismane ale sănătăţii, fericirii şi ,în
schimb, primeau la rândul lor alte ramuri împodobite cu fructe şi diferite
lucruri dulci. Cu timpul colindătorii au renunţat la obiceiul de a împărţi
mlădiţe gazdelor colindate, urarea fiind însoţită de atingerea acestora cu un
smoc de mlădiţe verzi sau înmugurite, primind de la aceştia în schimb plata sub
forma unor daruri utilitare pentru urările făcute”, a explicat muzeogaful Ioan
Toşa.
Citeste mai mult: adev.ro/mya8xj
*******
Citeste mai mult pe REALITATEA.NET: http://www.realitatea.net/traditiile-uitate-ale-romanilor-de-craciun_690994.html#ixzz3vCgahCBW
Follow us: @realitatea on Twitter
Citeste mai mult: adev.ro/mya8xj
*******
Tradiţiile uitate ale românilor de Crăciun
Preziua de Ajun
În preziua de
Ajun, după miezul nopţii, între 23-24 decembrie, oamenii fac Masa de Ajun, o
masă festivă pentru sufletele morţilor, însă doar cu alimente de post. Primirea
preotului era un act de mare ceremonialitate, el trebuia să binecuvânteze masa
şi să guste din fiecare fel de mâncare.
Tot în seara de
23 spre 24, după miezul nopţii şi până la ziuă, copiii obişnuiesc să meargă cu
colinda, cu Moş Ajunul, Bună dimineaţa la Moş Ajun şi Neaţaluş. Ei strigă pe la
ferestre „Bună dimineaţa la Moş Ajun, ne daţi ori nu de daţi” şi primesc
covrigi, mere, nuci sau colindeţe. În Transilvania, colindătorii sunt
consideraţi aducători de fericire şi noroc.
În Preziua
Ajunului şi în ziua de Ajun, toate pregătirile pe care le fac gospodinele de la
sate au un scop magic: ele vor să stimuleze belşugul casei. Cel mai important
dintre acestea este pregătirea „copturilor” - turtele, covrigii şi colacii, ce
se vor împărţi, fie ca daruri pentru colindători, fie ca ofrandă pentru morţi.
În seara Moş
Ajunului toţi copiii cer să li se facă pantofi şi haine noi. Îmbrăcaţi frumos,
ei se strâng să cânte, fac hore şi joacă, alţii spun basme şi alte poveşti. Cum
aud cântatul cocoşilor, cel mai în vârstă dintre colindători, vătaful, dă ordin
să se înceapă colinda.
Ajunul este
sărbătoarea de sfârşit de an patronată de Moş (Moş Ajun), stăpânul timpului,
deţinătorul puterii anului ce vine. Sub influenţa creştinismului, a decăzut ca
importanţă o dată cu apariţia lui Moş Crăciun, care este identificat mai mult
cu sărbătoarea religioasă.
Românii au
personificat dintotdeauna zilele săptămânii, precum Sfânta Vineri. Aşa au făcut
şi din Ajun şi Crăciun două persoane, Moş Ajun şi Moş Crăciun. Ei apar
întotdeauna cu bărbile albe de zăpadă şi sunt extrem de bătrâni, întrucât vin
din vremuri de mult uitate. Cei doi seamănă ca picăturile apă, sunt buni şi
darnici, cutreieră toată lumea şi fac cadouri, mai ales copiilor. Moş Ajun
dăruieşte nuci, pere, covrigi, colaci, colindeţi, plăcinte, prăjituri, bomboane
şi tot felul de dulciuri, iar Moş Crăciun aduce haine, încălţăminte, jucării,
şi cărnuri de purcel.
Conform
tradiţiei, Maica Domnului, fiind pe cale să nască, cere adăpost lui Moş Ajun.
Acesta, motivând că e un om sărac, o refuză, îndrumând-o spre fratele său mai
bogat, Moş Crăciun. Moş Crăciun era stăpânul staulului unde au stat Iosif şi
Maria când s-a născut Iisus. Moş Ajun păzea noaptea vitele şi a mers de i-a
spus lui Crăciun că Maria stă să nască. Moş Crăciun a trimis-o astfel pe
nevasta sa să o moşească pe Maria. După naştere, el l-a aşezat pe Iisus sub un
măr şi a început să culeagă fructe pe care le azvârlea de bucurie la toţi
copiii care treceau pe acolo. De aici, şi obiceiul ca Moş Crăciun să vina cu
daruri la copilaşi.
În unele locuri
se taie porcul în această zi şi nu în timpul postului, ca să nu se strice vreun
vas cu carne de porc şi, prin urmare, şi cei din casă.
În ajunul
Crăciunului nu se bea rachiu, întrucât se spune că aceasta a fost inventat de
diavol, care apoi îşi bate joc de cel ce-l bea, zicând că rachiul are
întâietate înainte tuturor bucatelor.
De Ajun nu se
dă nimic din casă şi nici nu se împrumută, pentru că se crede că cel ce dă
acum, dă afară din casă tot norocul.
Tot ceea ce
facem, bun sau rău, se va răsfrânge asupra noastră, de aceea nu sunt îngăduite
pizma şi supărarea, certurile şi loviturile: cel ce loveşte cu pumnul va primi
înapoi tot atâţia pumni cât a dat.
Citeste mai mult pe REALITATEA.NET: http://www.realitatea.net/traditiile-uitate-ale-romanilor-de-craciun_690994.html#ixzz3vCgahCBW
Follow us: @realitatea on Twitter
Citeste mai mult: adev.ro/mya8xj