sâmbătă, 8 februarie 2020

Mansarda timpului de Mariana Rogoz-Stratulat - eseu de Florica Pățan


„Mansarda timpului”, de Mariana Rogoz-Stratulat. (eseu)  

O lume a imaginarului poetic. „Când te-am întâlnit, ți-am așezat oceanul în palmă și cerul pe umăr”  

„Omul trăiește de două ori, spunea Honoré de Balzac. Prima dată în realitate, a doua oară în amintiri.”  

„Și, totuși, amintirile au farmecul lor! Spre exemplu, ne mărturisește poeta Mariana Rogoz-Stratulat, ne putem întâlni cu cei plecați într-o altă lume, ne descoperim în diferite etape ale formării noastre, admirăm răsărituri și apusuri, pendulând între agonie și extaz.Trăim în amintirea noastră și a altora, ne plimbăm la braț cu amintirile prin hățișurile vieții negându-le, refuzându-le cu vehemență, și, în final, murim cu ele.”  

Fiecare dintre noi, lucrurile care ne înconjoară, vietățile lumii acesteia avem amintirile Marelui Tot, căruia îi aparținem. Se consideră că prin nașterea noastră suntem smulși Totalității pentru a deveni individualități. (Octavio Paz) De aceea poeții personifică elemente din natură, conferindu-le o existență similară, comună, ele fiind parte ale Întregului însuflețit: salcia, râul, vântul, ramul, valul, marea, frunza etc. Poate tocmai de aceea ne retragem în sânul naturii ori de câte ori avem răgazul necesar, respirăm, ne simțim refăcuți și spunem că „ne-am încărcat bateriile”, în sensul că în perioada următoare vom „funcționa” la cote maxime, refăcuți și cu forțe noi. Este o întoarcere la mama-natură, ca o recuperare a forțelor primordiale pe care Ființa le-a primit la începuturi, pentru a-și parcurge drumul ei prin secole.  

Pentru poeta Mariana Rogoz –Stratulat, universul, lumea înseamnă toate văzutele și nevăzutele capabile să-i populeze spațiul poetic într-o formă care s-o împlinească, s-o reprezinte în întreaga complexitate a Ființei sale. Astfel, la fiecare pas apare o poveste… Pornind de la premisa că Eul liric aparține Marelui Tot, formulăm ipoteza că toate elementele din arhitectura poetică Mariana Rogoz-Stratulat au suflet, ochi, conștiință și se mișcă fie în sensul dorit de poetă, fie nu, contradicțiile lumii nefiindu-i străine. Imaginile - cheie în poetica Marianei Rogoz-Stratulat sunt multiple, atotcuprinzătoare, ne oprim însă la câteva : eul, lumina, zborul, liniștea sunt elemente ce configurează viziunea poetică în „Mansarda timpului”, volum de poezii apărut în 2017, sub egida Asociației Universul Prieteniei, Iași.  

Undeva în parcursul poetic, se amintește de ceea ce filozofia numește Unu. Ce înseamnă acest Unu ? Pentru poetă este evident că Unu înseamnă, de exemplu, tu și eu, adică Întregul. Ceva caracterizat prin complementaritate, astfel încât sfera să fie împlinită, completă. Sensul dat de Ralph Waldo Emmerson la începutul secolului trecut este asemănător. Poeta conferă viață obiectelor din universul său, pe care le însuflețește. Emmerson spune că noi vedem lumea pe bucăți, în particule, părți separate, vedem copacul, râul, muntele sau marea, dar ceea ce le dă strălucire este el, Unul, sufletul nostru, sensibilitatea noastră rezonantă față de Totalitatea căreia îi aparținem.  

1. Demersul nostru argumentativ în sprijinul ideii de univers însuflețit, pornește în primul rând, de la un element primordial – lumina pe care conștiința lirică o prezintă în relație cu umbra, având în vedere structura duală a lumii noastre, dar și cu liniștea, pacea adâncă a lucrurilor. În context dual sunt prezentate și celelalte elemente : rugăciuni-blesteme ; răsărituri-apusuri ; ieri-mâine ; lumini-umbre. Poeta (re)construiește lumea în esențialitatea ei, reușind aceasta în câteva linii definitorii. Toate sunt percepute într-un spațiu al liniștii, între crucile din cimitir, ca o premoniție pentru condiția umană de muritori. La fiecare pas se naște o poveste ce se scutură de rugăciuni și blesteme, își deapănă precum omul amintirile, luminile și umbrele, răsăriturile și apusurile, la scară planetară.  

*„La fiecare pas răsare o poveste… Se scutură de rugăciuni și blesteme și-și deapănă răsăriturile și apusurile, luminile și umbrele... Cimitirul leagă duios amintirile despre ieri și despre mâine. Fiecare cruce e o liniște... ” ( „Lumini și umbre”, Mariana Rogoz Stratulat)  

*„Fiecare cruce e o liniște, fiecare cuvânt e o îmbrățișare cu viața noastră efemeră... ”(„Lumini și umbre”)  

*„Mă aflam dincolo de timp, dincolo de mine, dincolo de liniștea vieții...”  

Dincolo, unde? În Marele Tot, căruia i se conferă temporalitate, spațialitate, sufletul eului și al tuturor, viață și liniște.  

Inserția livrescului, în linie postmodernă, se face simțită pe tot parcursul volumului de poezii, esențializând și nuanțând propria expresie cu elemente ale culturii umanității din toate timpurile, de la concerte de Bach, la „Patul lui Procust” , Shakespeare sau Gellu Naum :  

*„O stradă fără pași/ Amprente fără glas/ Patul lui Procust/ Concerte de Bach în mansardă/ Torceau motanii-n dormitor/ Uitarea se-ncurca în gene (...)/În parcul amărui creșteau troiene...”/ („O veche amăgire”) Și dacă tot vorbim de inserția livrescului, nu putem să nu observăm aici, un splendid exercițiu intertextual în imaginea clasică (Emil Brumaru: „Fecioarele se –mpleticeau în gene /Și ne era la toți atât de lene”) a motanilor și a încurcării în gene, nu a domnișoarelor, ci, abstractizat de data aceasta, a uitării, conferind pe același portativ al ritmurilor și melodicității frazei, alte conotații semantice cu implicații emoționale mai profunde.  

*„Tăcerea e cel mai desăvârșit sol al bucuriei; n-aș fi îndeajuns de fericit dacă aș putea să spun cât de fericit sunt.”(„Tăcere”, William Shakespeare, „Mult zgomot pentru nimic”, actul II, scena 1)  

Imaginea îndrăgostiților adăpostiți de trunchi de copac ne amintește într-un mod plăcut de Gellu Naum, ultimul mare suprarealist european, cu „Zenobia”:  

*„Vino... să adormim în trunchi de copac” („Noapte de poveste”)  

* Umbrele copacilor sunt și ele „suflete ce-și caută împăcarea ... și descântă clipa rătăcită între cele două eternități.”. Eternitatea are aspect dual, la plus și minus infinit, iar în altă parte, poeta vorbește de multiplicarea ei în „eternități”. Există în poetica Marianei Rogoz-Stratulat o „gramatică a durerii” și, vorbind despre lumină, chiar și ea este „cu rouă”, înlăcrimată, chiar dacă este sursa vieții, elementul primordial, definitoriu al lumii noastre, atunci când vorbim de lumina zilei sau lumina ochilor și a minții, ori de lumina moștenită, a credinței.  

* „Sunt prizoniera înserării mele (...)” spune poeta metaforic, simțându-se încorsetată în propriile date existențiale și continuă personificând lumina pe care o vede într-o ipostază temporală tensionată, între veacuri, și acelea îmbătrânite. „Lumina țipă dintre veacuri sure” („ Liniștea înserării”) , tulburând liniștea serii. Din nou se figurează liniștea, pe care poeta o va numi în parcursul liric, de multe ori, tăcere.  

*„... astăzi sunt ca o cameră în care s-a revărsat lumina și s-au împrăștiat brățările pe care mi le-ai dăruit de Crăciun... Îmi amintesc numele tău scris în nisipul pustiului, în liniștea galbenă a dimineții prin care mă pierd înspre mine...„ („ În liniștea galbenă a dimineții”)  

*„Fiecare cruce e o liniște, fiecare cuvânt e o îmbrățișare cu viața noastră efemeră..”.(„Lumini și umbre”)  

2. În al doilea rând, în substanța lirică a acestui volum, avem ca imagine centrală zborul, cu anumite corespondențe metonimice, aripa sau aripile.  

*„Alerg peste timp, dincolo de oglinzi, să-mi găsesc aripile”.(„Dincolo de oglinzi”)  

*„ Habar nu am unde mă aflu. În mod normal, ar trebui să-mi pierd suflul, dar singurătatea îmi dă avânt. Să zbor, să zbor, să zbor...” („Ce se-ntâmplă?”) „Nimic” ar fi fost răspunsul poetei, care ne încredintează că ideea de zbor ascensional spre Înalt, spre Ideal este o formă de cuprindere a Marelui Tot, de întoarcere la starea primordială a elementelor pământ, aer, apă:  

*„Am rămas lângă altarul bisericii ce se înălța până la Dumnezeul uitărilor, iubirilor și am aprins făclii- cuvinte-ambră - pentru cer și pământ, stele și oameni, pentru frig și durere, iarbă, soare, cădere...Tristă, obscură tăcere” („Atât de aproape”)  

* Uneori aripa nu este posibilă, ea fiind înlocuită într-o lume a deșertăciunilor cu tăcerea, rămânerea pe loc, într-o liniște ca o neputință a zborului, în linia poeticii postmoderne. Deși starea de zbor este specifică spiritului poetic în versurile din acest volum, „Mansarda timpului”. Dar deșertăciunea și contradicția, dualitatea și multiplicitatea, efemeritatea sunt caracteristici acceptate ale lumii noastre aflate în disoluție în raport cu starea ei primordială. Universul nostru este viu, dar viața este efemeră.  

*„Am încărunțit amândoi în aceeași oglindă numărând stelele și pietrele din cartea deșertăciunilor. În locul aripii, cineva a picurat tăcere.” („În locul aripii...”)  

*„În liniștea ochilor mei se plimbă vara, și păsările, și toate orele căzute din amurgul unei biserici. Simt că ți-ai luat zborul, iar eu mă închid în mine ca într-o colivie de gheață.”  

3. În al treilea rând, și cel mai important, cel care conferă viață lumii pe care o creează în versuri centrate pe subiectul cunoașterii poetice, într-o formă vizionară, metaforică și simbolică, cu trăiri emoționale din cele mai diverse, de la emoția simplă a mirării, a surprizei, până la acea lacrimă și plâns al durerii într-o existență complexă în care Eul își caută cu obstinație locul, chiar dacă va trebui s-o facă trecând prin veacuri, prin ere, mergând sau zburând în ipostaza de pasăre, în timp și spațiu, până la începuturile lumii. Este Eul poetic. Îl aflăm, de cele mai multe ori, în relație cu un „tu” nedeterminat, nimeni altul decât partenerul într-o iubire care absoarbe elementele Marelui Tot, ei fiind acel Unu, indestructibil, al iubirii, în viața aceasta sau dincolo de ea, în amintire... Dar Eul își face o autoprezentare chiar de la început:  

*„Am tăcut aproape o viață. Am vrut să fac această călătorie de una singură, dar a trebuit să respect un traseu impus de Cineva ce toate le știe. Mai întâi trebuia să fiu copilul părinților mei. Să mă nasc, să cresc, să merg la școală, să învăț, să iubesc, să cad, să mă ridic, să trăiesc, să zbor... Timp de altă viață, am vorbit.” („Liniște”)  

*„Când te-am întâlnit, ți-am așezat oceanul în palmă și cerul pe umăr. În mintea mea au rămas frânturi de valuri și țărmul pe care lumina a murit. Peste ochi s-a așternut bruma...” („Amintiri de azi ... de mâine...”)  

Portretul Eului poetic se conturează pe fondul acestei iubiri, în versuri al căror suflu metafizic se face simțit de la o pagină la alta, conferind lecturii un farmec unic. Iubirea, pe care o purtăm în noi, este un sentiment unit ineluctabil cu destinul pus în palmă de celălalt actant al acesteia, iar elemente ale Marelui Tot vor fi interiorizate, reconstituindu-l astfel.  

*Eu voi sorbi din palma ta destinul, ademenirile cu flori de portocal, voi frânge întunericul și gerul, te voi urma, silfidă, prin cetina de brazi. Să nu mă lași s-adorm la margine de timp...” („În amintirea rece a altui anotimp”)  

Trăsături de postmodernitate, disoluția lumii, așa cum am spus, dar și a Eului, subiect al cunoașterii, un sentiment acut al căderii, al prăbușirii și al trecerii noastre prin timp sunt frecvent reluate în poetica Marianei Rogoz-Stratulat. Imaginile conferă tabloului dinamism, forță, autenticitate și expresivitate:  

*Norii își fac de cap, apa a luat-o razna, nisipul a evadat din clepsidră... Corăbiile s-au sfărâmat de furia vânturilor... Simt că mă descompun... Întregul univers cade în valuri peste colivia în care m-ai închis secolul trecut...” („Întregul univers cade în valuri”)  

În lumea poetei, ceea ce o definește și are valoare metaforică și metonimcă de aripă de zbor este cuvântul:  

*„Cuvântul urcă, se-mplinește, e aripa ce zboară” („În lumea mea”)  

Ludicul este un mijloc de creionare a portretului într-un stil discursiv, enigmatic, punând în relief imaginarul, capacitatea de transpunere în ipostaze din cele mai surprinzătoare, pentru reliefarea intensității sentimentului de iubire, la un moment dat al vieții, căci vorbim despre „nostalgii”:  

*„Ți-am spus și nu m-ai crezut că vin să înnoptez în mărul din care muști...” („Nostalgii”)  

*„Erai copac în imaginația mea. Frunzele tale, cuvintele tale s-au ofilit...” ( „Ce-aș putea să mai spun...”)  

Altădată conștiința lirică are viziunea tragică a insomniei totale, într-o metafizică a ideilor ca o că- dere într-o stare de imposibilitate a visului:  

*„Totul e în risipire peste seara mea... Dacă adorm, risc să nu mă mai trezesc... (...) insomnia globului pământesc. Cum să visez dacă nu dorm?” („Insomnii”)  

Lumea ca mască sau ca spectacol mascat, o viziune preluată și de postmonerni în înfățișarea realității lumii:  

*Răstigniri și învieri fardate, viața noastră își smulge de pe chip „hidoase măști”, încătușații Prometei, viața universului întreg sărbătorește o răsuflare și-o uitare.”(„O răsuflare și-o uitare...”)  

Și totul poate să cadă în ambiguități și confuzii de natură postmodernă:  

*„Poate că... încă nu m-am născut, m-aș fi putut ascunde într-o scoică sau devin cum cerul, marea, nisipul, înserarea”  

Ce este viața? Ce este Omenirea? Poezia? Întrebările din retorica postmodernă își găsesc răspunsul:  

*...un miriapod uriaș ce agonizează în lugubrele tenebre ale timpului sacru. (Omenirea...)  

* iar oamenii își vor arunca măștile în haosul diform cu iluzii stinghere.  

*Viața –un vis, un ideal, o dragoste, un drum. Viața,așadar, este vis, în linia romanticilor.  

Copilăria poate fi un spațiu compensatoriu. Apoi, Iubirea, deși confuză, ca trăire postmodernă, înseamnă totuși Unu. Și Poezia este văzută ca apariție din sinele poetic proiectată pe o creangă de măslin, iar Poeta, o pasăre sau, pur și simplu, femeie:  

*„Vreau să fug în copilul din mine. În fiecare zi mă descopăr ca literă, ca mare ca spic... Stelele căzătoare cad în nisip și luminează veșnicia bunicilor, iar noi „ne ținem în brațe, fără să știm cum este să fii fericit, cum e să fii lebădă rătăcind pe ape.”  

*„Iubirea nu știu dacă e vis sau realitate, de când sunt frecventez două lumi la fel de stabile, la fel de fixe”-una aici și /alta acolo, /în care tu și eu /suntem Unu.”  

*„Am senzația că sunt închisă într-o peșteră, că sunt un fum împrăștiat într-o lume fără soare /și m-am născut într-o cochilie părăsită. Pe ramuri de măslin înflorește Poezia... ”(„Senzații”)  

*„Trebuie să fi fost pasăre...nu tu ești bărbatu lcu care voi aduna mașini de scris și gutui aurii. Casă mă recunoști trebuie să fi fost pasăre!”  

*„Sunt femeia cea mai fericită. Eu mi-am uitat toate problemele/și număr oile, stelele/mărgelele.”  

Lumea poetei Mariana Rogoz-Stratulat este atât de cuprinzătoare, încât încercăm doar o trecere în revistă a acestor elemente, neavând sentimentul că le numim pe toate, dar, pentru a oferi o imagine globală, o facem, observând sferele extrem de diferite ale apartenenței acestora, cu observația că toate sunt suflete cu anumite stări, senzații, nuanțe pe care poeta le surprinde și le caligrafiază în versurile sale: bradul de Crăciun din copilărie, vântul, pădurea, corul îngerilor, umbrele copacilor, cuvintele, o frunză, „ oglinda în care se răsucește infinitul”, pelerinul, faguri de miere, nisipul din clepsidră, soarele, oamenii, templul părăsit, anotimpul, peștera, fumul, cireșul și cărțile copilăriei, entitățile numite derviși, pământul care se poate învârti invers, „camera mea”, murmurul duios al nopții, „mansarda timpului din cornul lunii”, valsul cu eternitatea.  

În concluzie, Eul are percepția sinelui ca pasăre singuratică, femeie și, trecând în registrul abstract, tăcere:  

*„Trăiesc de la început de lume și nimeni nu știe de mine, mai întîi am fost fluture, îmbrățișez oamenii cu aripile, apoi m-am aruncat în libertatea cuvântului” („Pasăre singuratică”)  

* „M-am născut femeie și voi muri tăcere. Am scris pt. mine dar și pt un cititor special, care m-ar considera o carte interesantă.” („Plouă torențial”)  

În poetica Marianei Rogoz-Stratulat, lumea este esențialmente vie și aparține Marelui Tot pe care Eul său și-l interiorizează prin conștiința lirică, forța expresiei și imaginarul perceput ca substanță a realității. „Mansarda timpului” este un spațiu poetic recuperatoriu în stil contemplativ, discursiv și reflexiv-vizionar, pentru o sensibilitate poetică, delicatețe umană și frumusețe și bogăție sufletească și spirituală, precum acelea ale Marianei Rogoz Stratulat,un spațiu compensatoriu dăruit, unic în literatura română.  

Florica Patan  

8 februarie 2020  

MARIANA ROGOZ-STRATULAT, MANSARDA TIMPULUI / Florica Patan : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 3326, Anul X, 08 februarie 2020.