sâmbătă, 19 ianuarie 2019

Ireal


Ireal

Mi-aş colora iubirea cu Marea Roşie
dar Moise m-ar închide în adâncul ei
şi aş deveni stropi roşii
dintr-un nor roşu
ce va scălda Pământul
cu o ploaie roşie.

M-aş adăposti în Marea Moartă,
dar peştii şi scoicile nu s-ar trezi
pentru a-mi strânge amintirile
într-o perlă,
ci m-ar  lăsa să agonizez
în nisipul fierbinte.

Mi-aş închide timpul
în Marea Nordului,
dar ursul polar l-ar încălzi
şi Timpul alb s-ar dilata
până în creierii munţilor,
până  în frigul deşertului.

***
I-real

Mă nasc furându-i morţii
un sărut
şi mor ţipându-i vieţii
c-a durut
şi primul pas
pe-aleea cu zăpadă
şi primul ceas cărunt
de sfadă…
Acolo unde eu sfârşesc,
iei totul tu de la-nceput,
iar susu-i jos
şi josu-i sus…
Mă prăbuşesc
şi iarăşi urc,
m-aprind şi ard
în ireal,
rămân de gheaţă
în real…

Ireal, ed. PIM, Iași, 2013

***


Irealitatea versului

Mariana Rogoz Stratulat: IREAL
(poezii, Ed. PIM, 2013)

Mariana Rogoz Stratulat a publicat recent încă două culegeri de versuri: Mozaic în alb şi negru şi Ireal. Comparativ cu volumele tipărite anterior, remarc esenţializarea discursului poetic, preocuparea pentru spaţiul lăsat sugestiei, un plus de acurateţe a imaginii. Titlul din urmă (Ireal) conţine o vizibilă încărcătură programatică, cu noi modalităţi de definire a substanţei lirice, a sensului spiritual presupus de „jocul” cu cuvintele. Dacă realul este formă şi culoare, irealul este tot una cu adevărul fiinţei. Efortul de a descoperi picătura de eternitate ce ne-a fost hărăzită se concretizează în drumul parcurs de la palpabil la insondabil, „de la pământ până la cer” sau „de la sărut la mister”, cum scrie autoarea (Poezia). Conştientă de vechea vină a poetului („… şi iartă-mi rătăcirea în cuvânt…”),  se simte obligată să caute punctul stabil al cunoaşterii poetice, într-un univers comprehensibil până la identitate: „Şi m-am dus/ să-mi caut dreptul de a fi frunză,/ de a fi pasăre,/ de a fi femeie.” De la dreptul de a fi la datoria de a spune cum – iată calea deloc netedă din care Mariana Rogoz Stratulat a mai parcurs o distanţă apreciabilă cu ultima sa apariţie editorială.  


 Gheorghe Drăgan



Alături de Horia Zilieru, Rodica Rodean și regretatul Gheorghe Drăgan