Trenul regal, care a avut
oaspeţi precum Carol al II-lea, Gerald Ford şi regele Mihai, poate fi
vizitat, la linia 14 din Gara de Nord din Bucureşti, până duminică, iar
la finalul incursiunii în lumea vehiculului vechi de aproape 100 de ani
vizitatorii pot vedea şi muzeul CFR.
Trenul regal a fost construit în 1928,
la cererea regelui Ferdinand I, însă monarhul a murit înainte de
finalizarea acestuia. Din 1928, trenul regal a avut oaspeţi de seamă,
precum regele Carol al II-lea, principesa mamă Elena şi regele Mihai.
După abdicarea regelui Mihai, trenul regal a devenit prezidenţial şi i-a
plimbat, printre alţii, pe Gheorghe Gheorghiu Dej, Nicolae Ceauşescu şi
Gerald Ford. În 1978, trenul a fost retras din circulaţie, iar în 2004 a
fost preluat de Societatea Feroviară de Turism SFT-CFR.
Ceea ce se întâmplă la Gara de Nord până
duminică este primul eveniment de expunere a trenului regal pentru
publicul larg. În restul timpului, trenul este garat la Mogoşoaia, unde
se află şi actualul tren prezidenţial, şi poate fi închiriat de persoane
fizice sau de firme.
Trenul regal a fost şi vedetă în câteva
filme, printre care “Orient Express”, de Sergiu Nicolaescu, şi “Tinereţe
fără tinereţe” – lungmetrajul pe care celebrul Francis Ford Coppola l-a
turnat la Bucureşti.
Trenul regal poate fi închiriat contra
sumei de 11.500 de euro plus TVA pe zi, în cazul în care este tractat de
o locomotivă modernă. Dacă trenul este tractat de o locomotivă cu
aburi, preţul creşte la 16.000-16.500 de euro pe zi, a declarat pentru
MEDIAFAX Adrian Căpitanu, şef Serviciu marketing şi turism al Societăţii
Feroviare de Turism. Pachetul include un drum dus-întors până la
destinaţia dorită de client (de obicei Sinaia).
Trenul, care este în proporţie de 85%
compus din piesele originale, a fost expus pentru public de luni, iar
seria de vizite se încheie duminică. Costul biletului pentru vizitare
pentru un adult este de 16 lei şi include o vizită la micuţul muzeu CFR,
şi de 11 lei pentru copii.
La urcarea în tren, vizitatorul aşteaptă
să îi fie compostat biletul de un “naş” îmbrăcat în uniformă de epocă
şi accesorizat cu un cleştişor cu care perforează tichetul.
Fără a fi opulent, trenul regal oferă
tot confortul vizitatorilor care vor să călătorească în stil “high
class”. În locul băilor de trei metri pătraţi, clasice în lumea
feroviară, trenul regal are băi încăpătoare cu cadă şi chiuvetă cu
policioară.
Compartimentele pot fi, după tipic, ori
dormitoare cu paturi duble sau camere cu paturi suprapuse şi un mic
lavoar. Culoarea predominantă este roşul imperial şi notă discordantă
fac tablourile în culori pastel de pe pereţii încăperilor.
Unul dintre cele cinci vagoane ale
trenului este salonul în care aveau loc întâlnirile cu regele. Cu o masă
lungă, înconjurată de scaune tapisate cu piele de Cordoba, salonul
sobru este înobilat de luminatoarele cu sticlă de Murano şi de câteva
tablouri.
În fiecare vagon, vizitatorii sunt
întâmpinaţi de un ghid care le povesteşte istoria trenului. De altfel,
cei care vor să se fotografieze o pot face şi purtând câte un chipiu sau
o jachetă de uniformă, lăsată drept decor în câte un vagon.
La finalul vizitei în tren, oaspeţii pot
da o fugă şi la Muzeul CFR, unde pot vedea cum funcţionează o
locomotivă, cum erau transmise mesajele între gări, cum arăta reţeaua
feroviară română în funcţie de epocă sau o dioramă cu trenuleţe
electrice – vedeta expoziţiei, de altfel.
Până la sfârşitul zilei de joi, trenul
regal a avut aproximativ 3.500 de vizitatori. Adrian Căpitanu a declarat
pentru MEDIAFAX că Societatea Feroviară de Turism îşi doreşte să repete
acest eveniment şi în alte zone ale ţării – în Iaşi sau Timişoara. De
asemenea, un alt plan al instituţiei este să expună trei vagoane din
garnitura Gheorghiu-Dej.