miercuri, 6 iulie 2016

Sărutul



Ziua Internaţională a Sărutului este celebrată, în fiecare an, pe 6 iulie. Semnificaţia sărutului este diferită în funcţie de zonele de pe glob. Astfel, un sărut poate exprima sentimente de dragoste, pasiune, afecţiune, respect, prietenie sau noroc.

Cuvântul sărut are foarte multe sinomime, multe dintre ele, folosite în cadru familial, precum: pupic, pupat, pupătură, sărutare, țoc, guriță. Potrivit cercetătorilor, sărutul își are originea în preistorie, când mamele pasau între dinți mâncarea bebelușilor și, pentru a-i determina să o înghită o treceau din gura lor în gura micuților.

În unele culturi sărutul este convențional, ca formă de salut, și reprezintă respect sau admirație. Forma cea mai populară este cea de sărutare a mâinii ca gest de galanterie. Un lucru interesant despre sărut se referă la faptul că, în 1986, în perioada Crăciunului, securitatea unui aeroport american a sugerat pasagerilor să renunțe la săruturi pentru a se reduce aglomerația. De asemenea, primul sărut din istoria cinematografiei a fost filmat, în 1896, de către William Heise.


***


Sărutul tău aprins nu-i pentru mine!
Mă pierzi, m-arunci cu el printre feline.

Sărutul tău îmi tremură privirea,
îmi arde fericirea şi iubirea.

Sărutul tău de jar e-amăgitor,
striveşte-n buze zborul de cocor.

Sărutul tău mă sfâşie în vis,
omoară Lacrima din Paradis.

Sărutul tău e strigăt de durere
într-o poveste tristă... care piere.

* * *

Mi-e teamă de sărutul tău!
E mincinos, e gândul rău
trimis în noaptea de catran
pe-un sol din iad ce mi-e duşman.
De mult mă urmăreşte-n dor
să-mi calce visul sub picior,
să-mi ardă aripa în zbor,
să-mi sece viaţa în izvor.
Mi-e teamă de al tău cuvânt!
E smoală arsă şi descânt...

Mariana Rogoz Stratulat
Tăcerea fumegândului cuvânt, ed. PIM, Iaşi, 2010
***
Sărutul este un simbol al uniunii şi al adeziunii reciproce, care a căpătat încă din antichitate, un înţeles spiritual.