Deși am postat,
uneori, mici pasaje din diferitele cronici despre plachetele mele de versuri,
nu am atras atenția că ele sunt laudative.
Așa cum am
considerat poezia ca pe un dat firesc al exprimării, la fel am considerat că și
cronicile sunt comentarii obiective ale conținutului dintre două coperți.
Din motive bine
întemeiate sau, cum se spune în textele religioase, ”din binecuvântate pricini”,
voi posta, din
când în când, câte o cronică despre cărțile mele.
De ce? Așa, ca
să se știe, răspunde copilul din mine.
Astăzi vă ofer
spre lectură, dacă aveți ”un bob zăbavă”, o cronică semnată de Gheorghe Drăgan,
dr. în filologie, poet, prozator, eseist, critic literar, membru USR, la cartea
”Tăcerea fumegândului cuvânt”, apărută în 2010 la ed. PIM din Iași.
***
Tǎcerea
fumegândului cuvânt
Dupǎ ce, prin culegerea de versuri intitulatǎ Lacrima din Paradis (2oo9), îşi definea
modalitǎţile discursului liric şi obsesiile tematice, Mariana Rogoz Stratulat
vine sǎ-şi contureze teritoriul poetic în tuşe mult mai apǎsate, cu o nouǎ
carte: Tǎcerea fumegândului cuvânt,
Ed. Pim, Iaşi, 2010. Titlu-metaforǎ de un patos mut! Focul stins în cuvânt
condamnǎ la tǎcere oricare gest viitor. Paşii se afundǎ în cenuşǎ, iar sufletul
îşi închide zborul în piatrǎ sau nor, “în câmp de mohor”... O posibilǎ
sugestie, apǎrutǎ chiar înainte de a sesiza articulaţiile intime ale textului,
marcate de dihotomii dramatice: “rugǎciune” şi “ispitǎ” (pag.17), “lacrimǎ” şi
“patimǎ” (pag.22), “plâns” şi “cântare” (pag.23), “chemarea” şi “tǎcerea”
(pag.27), “dragostea” şi “moartea” etc. Stǎri “oximoronice” de tipul fericire înlǎcrimatǎ/plâns fericit recomandǎ o sensibilitate romanticǎ
nativǎ. Încǎ la prima apariţie editorialǎ, criticul Grigore Codrescu
semnala unele “reflexe neoromantice”, virtuţile clasice ale versului şi
tensiunea extaticǎ a monologului liric (Jurnalul criticului incomod, Ed.Corgal Press, Bacǎu, 2011, pp.169-171).
Nostalgia trǎirilor paradisiace şi o anume incertitudine existenţialǎ se revarsǎ într-o cascadǎ de metafore, stropite când cu “apǎ vie”, când cu “apǎ moartǎ”, ca sǎ citǎm din bogata “recuzitǎ” stilisticǎ a autoarei. Între visul ce nu vindecǎ (totuşi!) şi solia trimisǎ cǎtre tǎrâmuri himerice se aflǎ “a ,treia cale”: tǎcerea (pag.39), “soluţie” avansatǎ odinioarǎ de Mallarme. Aceasta nu apare însǎ înainte de epuizarea realului , poezia fiind, în ultimǎ instanţǎ, “silaba vieţii/ pe apele eternitǎţii” (pag.9), ce poate rǎzbate uneori din întunericul peşterii, similar cu burta chitului biblic care l-a înghiţit pe Iona. Orizontul tematic este suficient de întins, cât sǎ încapǎ în paginǎ tonalitǎţi dintre cele mai diverse, inclusiv variaţiuni pe teme eminesciene sau bacoviene (pp.40,51) şi suave sonoritǎţi de lied (pp.49,59,63). Acestea par a fi necesare exerciţii dupǎ clipe de ardere epuizantǎ, sub ameninţarea unor “abisale guri” (pag.54) gata sǎ absoarbǎ fragila alcǎtuire umanǎ. Momentele de trǎire intensǎ, plasatǎ sub ameninţarea neantului, cheamǎ liniştea melancoliilor vagi şi voluptatea resemnǎrii în meditaţie.
Nostalgia trǎirilor paradisiace şi o anume incertitudine existenţialǎ se revarsǎ într-o cascadǎ de metafore, stropite când cu “apǎ vie”, când cu “apǎ moartǎ”, ca sǎ citǎm din bogata “recuzitǎ” stilisticǎ a autoarei. Între visul ce nu vindecǎ (totuşi!) şi solia trimisǎ cǎtre tǎrâmuri himerice se aflǎ “a ,treia cale”: tǎcerea (pag.39), “soluţie” avansatǎ odinioarǎ de Mallarme. Aceasta nu apare însǎ înainte de epuizarea realului , poezia fiind, în ultimǎ instanţǎ, “silaba vieţii/ pe apele eternitǎţii” (pag.9), ce poate rǎzbate uneori din întunericul peşterii, similar cu burta chitului biblic care l-a înghiţit pe Iona. Orizontul tematic este suficient de întins, cât sǎ încapǎ în paginǎ tonalitǎţi dintre cele mai diverse, inclusiv variaţiuni pe teme eminesciene sau bacoviene (pp.40,51) şi suave sonoritǎţi de lied (pp.49,59,63). Acestea par a fi necesare exerciţii dupǎ clipe de ardere epuizantǎ, sub ameninţarea unor “abisale guri” (pag.54) gata sǎ absoarbǎ fragila alcǎtuire umanǎ. Momentele de trǎire intensǎ, plasatǎ sub ameninţarea neantului, cheamǎ liniştea melancoliilor vagi şi voluptatea resemnǎrii în meditaţie.
Visul anulǎrii stǎrilor contradictorii este nota
comunǎ ambelor culegeri de poezii ale Marianei Rogoz Stratulat. Titlul celei
dintâi (Lacrima din Paradis) –
constatam cu altǎ ocazie – conţine un paradox. Existenţa paradisiacǎ exclude
plânsul şi orice stare sufleteascǎ proprie fiinţei terestre. Ne putem gândi
doar la o lacrimǎ divinǎ, la acel plâns intern imaginat de Eminescu: “De
plânge Demiurgos doar el şi-aude plânsul”. În ce-l priveşte, poetului nu-i
rǎmâne decât sǎ-şi costruiascǎ un paradis de cuvinte, sub semnul iluminǎrilor
din Predica de pe Munte a Mântuitorului: “Fericiţi cei ce plâng…”
În cazul celei de a doua culegeri de versuri, se poate
vorbi, de asemenea, de o intenţie programaticǎ: momentul devenirii focului din
adâncuri în cuvânt coexistǎ cu stingerea, cu fumul şi tǎcerea. Aceasta din urmǎ permite coborârea în sine pentru a afla
adevǎrata fericire, dincolo de carnaţia versului şi sângele fierbinte al
metaforei. Poezia rǎmâne un ciclu închis în structura temporalului – sugestie
inclusǎ în însǎşi compoziţia cǎrţii. Piesele lirice se ordoneazǎ sub
numele celor 12 luni ale anului, scrise şi pe copertǎ în formǎ de şarpe -
trimitere la simbolul ophidian al Timpului. Ciclul se deschide şi,
totodatǎ, se închide cu aceeaşi lunǎ: aprilie. Trebuie sǎ apreciem şi de
aceastǎ datǎ tripla realizare a cǎrţii: textualǎ, tipograficǎ şi graficǎ.
Meritul pentru cel din urmǎ aspect îi revine Mariei Otilia Hodinǎ.
Cele mai multe versuri din culegerea aici comentatǎ ne fac
sǎ credem cǎ autoarea lor este capabilǎ de noi “surprize” lirice,
pregǎtite cu aceeaşi atenţie la… efectul “artistic”. Astfel, va urma
propriul îndemn: “sǎ-mi fiu pǎmânt, sǎ-mi fiu şi stele” (pag.47), pentru a pǎşi
dincolo de “existenţa mea sumarǎ” (pag. 56), “pentru-a muri, pentru-a trǎi” (pag.42)
“în cuvântul vechi şi sfânt” (pag.62) . Remarcabilǎ încredere în virtuţile
“curative” ale poeziei! Este elementul forte ce susţine piesele de rezistenţǎ
ale cǎrţii. Dar explicǎ, totodatǎ, şi segmentele laxe ale frazǎrii, retoricul
inexpresiv. Acestea din urmǎ au, totuşi, o pondere neglijabilǎ. Mariana
Rogoz Stratulat pare sǎ-şi fi definit deja resursele lirismului şi calea
prielnicǎ împlinirii scrisului sǎu.
dr.în filologie Gheorghe Drăgan
Membru al Uniunii Scriitorilor
din România
din România
___________
Coperta: Maria
Otilia Hodină